Menas kurti ir groti tradiciniu pirštais skambinamu muzikos instrumentu Mbira/Sansi (Zimbabvė)

Menas kurti ir groti tradiciniu pirštais skambinamu muzikos instrumentu Mbira/Sansi. Įtrauktas 2020 metais į UNESCO Reprezentatyvųjį žmonijos nematerialaus kultūros paveldo sąrašą

 

TRADICIJA

Tradicinį Mbira/Sansi instrumentą sudaro medinė lenta su viršuje įtvirtintais metaliniais klavišais. Kartais instrumentas tvirtinamas ant medinio rezonatoriaus kalabaš, kurio korpusas yra išskobtas iš moliūgo. Metaliniai klavišai dažniausiai yra gaminami iš šaukštų rankenų, dviračio stipinų arba spyruoklinės vielos. Jie užgaunami nykščiais arba nykščio ir kitų pirštų deriniu. Mbira/Sansi skleidžia švelnų šio idiofono garsą, kuris laikomas mistišku, ramiu ir kerinčiu. Svarbus tokios muzikos bruožas yra jos cikliškumas, kai kiekvienas naujas temos pakartojimas šiek tiek skiriasi nuo ankstesnio ir vienija daugybę tarpusavyje giminingų melodijų. Mbira galima groti atskirai arba ansamblyje su keletu kitų instrumentų. Tradicijos perdavimas paprastai vyksta šeimos rate, tai instrumento gamybos ir grojimo įgūdžių tąsa. Mbira muzika buvo žinoma jau prieš tūkstantį metų Zimbabvės Šona genties tradicijose. Šis instrumentas skambėjo visose žmonėms svarbiose gyvenimo veiklose: vestuvėse, laidotuvėse, dvasių iššaukimo apeigose, prišaukiant lietų, palaikant ryšį su protėvių ir mirusių genties vadų dvasiomis ir pan. Gydomosios bei valomosios Mbira garsų savybės šimtmečiais buvo naudojamos medituojant, tradicinių gydymų metu bei įvedant žmogų į transo būseną. Zimbabvės kolonizatoriai skelbė, kad Mbira neša blogį, todėl jos populiarumas buvo sumenkęs, tačiau po 1980 m. Zimbabvės Nepriklausomybės paskelbimo šio instrumento muzika vėl pradėjo atgimti. Kita vertus, šios tradicijos tęstinumas tebėra trapus ir reikalaujantis specialaus dėmesio.

ATLIKĖJAS

Šiuo metu Švedijoje gyvenantis įvairiapusiškas muzikos atlikėjasCris Gera pristato šią unikalią Zimbabvėje gyvuojančią tradiciją. Tai pačioje Zimbabvėje gimęs ir užaugęs muzikantas ir kompozitorius, nuo ankstyvos vaikystės grojantis tradiciniais ir kitais instrumentais, dainuojantis ir nuolat dalyvaujantis įvairiuose muzikos renginiuose. Jis kuria, muzikuoja ir dainuoja įvairių šiuolaikinės muzikos žanrų plotmėse, tuo pačiu išradingai ir originaliai pertekdamas ir dar vaikystėje Zimbabvėje išmoktas muzikavimo tradicijas. Šiuolaikinės muzikos interpretacijose pasiekęs pasaulinį pripažinimą, Cris Gera visada randa galimybių muzikuoti ir tradiciniu Zimbabvės instrumentu Mbira. Jis yra įrašęs tris muzikos albumus ir keturis singlus. Dar būdamas Zimbabvėje Cris dažnai grojo radijo stočių bei televizijos programose. Cris‘o muzika atspindi jo aistrą taisyti ir gerinti savo klausytojų gyvenimus. Cris‘as taip pat yra aktyvus žmogaus teisių ir socialinio teisingumo per muziką ir menus gynėjas, ir jo muzika atspindi Afrikos ir Zimbabvės kovos už emancipaciją istoriją. Jam patinka dirbti su jaunimu ir bendruomenės grupėmis. Jis taip pat yra ir keleto muzikos festivalių iniciatorius bei jų rengėjas.

//

Art of Crafting and Playing Mbira/Sansi, the Finger-Plucking Traditional Musical Instrument in Malawi and Zimbabwe. Inscribed in 2020 on the UNESCO Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity

TRADITION

 The art of crafting and playing Mbira/Sansi, the finger-plucking traditional musical instrument in Malawi and Zimbabwe, plays a key role in the communities concerned. The basic Mbira/Sansi instrument consists of a wooden board with metal keys attached on top, and the instrument is sometimes mounted on a calabash, wooden resonator, which also might been made from peeled pumpkin. The metal keys are made from spoon handles, bicycle spokes or spring wire, and the keys are plucked using the thumbs or a combination of thumbs and fingers. The Mbira/Sansi produces a fluid percussive sound considered to be mystic, tranquil and enchanting. An important feature of the music is its cyclical nature, where each new repetition of a theme varies slightly from the last one, and incorporates numerous interwoven melodies. The instrument can be played on its own or with multiple instruments in a group. Traditionally, transmission has occurred through apprenticeship within the family circle. Today, however, transmission also takes place through formal coaching, and Mbira/Sansi making and playing is taught in some schools. The songs contain important messages, with some guarding children against bad behaviour while others condemn negative behaviour in the community for example. The music is also used to communicate information about events that happened in the past. Wherever and whenever it is played, the Mbira/Sansi instrument since the 1980-ies acts as a ‘weapon’ for condemning violence and other societal ills. It has to be preserved for the forthcoming generations in Zimbabwe and worldwide.

PERFORMER

Cris Gera, who lives in Sweden, presents a unique tradition in Zimbabwe. Born and raised particularly in Zimbabwe, he is a musician and composer who has played on traditional and other instruments since early childhood, sang and regularly attended various music events. He composes, plays and sings in the genres of contemporary music, but also applies the music lessons learned in the actual Zimbabwe tradition from his childhood times perfectly. Having gained recognition in contemporary music, he finds opportunities to play the traditional Zimbabwean instrument Mbira. To date Cris Gera has three albums to his credit and four singles. Cris had fair national airplay while still in Zimbabwe with his music played on some radio stations and also on television. Cris carries a passion for music that transforms lives. He is also an avid activist for human rights and social justice through music and the arts and hence part of his music shares the African and Zimbabwean story of struggle for emancipation. He enjoys working with young people and community groups. Cris is also initiator and manager of some Music Festivals.

: 2022-06-23 | : 11:00 val